Pagina's

maandag 27 mei 2013

Zelf Bounty's maken! (lactose vrij!)

Een poos geleden stuitte ik op het blog van beginspiration.nl
Het is een blog over iemand die het beste en het lekkerste in voeding zoekt. Net wat voor mij dus.
Het is dan ook echt een aanrader om even bij haar op de site te gaan kijken voor verschillende lekkere recepten en informatie over powerfood enzo. (ja ook voor mij de eerste keer dat ik dat woord las!)

Maar ik ben dus aan de slag gegaan met haar recept om bounty's zelf te maken.
Ze beloofde dat het een stuk gezonder voor je zou zijn dan de winkel variant, wat ik zomaar geloof.
Hoe dan ook is het resultaat erg lekker.
Toe gegeven, het is minder zoet en je proeft fe kokos een stuk meer, waarschijnlijk doordat er ook meer kokos in zit dan in de winkel variant.
Hierdoor heb je ook veel sneller verzadiging en eet je er geen 10 achter elkaar.

Hieronder haar recept, met een paar kleine aantekeningen van mij er bij:

Nodig (8 stuks): (ik maakte geen balletjes maar gebruikte een silicone minimuffin vorm waardoor ik er 12 maakte, het maken van balletjes lukte mij niet namelijk...)
100 gram kokosrasp
2 el kokosolie
2 el maple/esdoorn siroop (of agave siroop)
90 gram chocolade (ik gebruikte chocolade met 70% cacao). (en ik gebruikte 100gr voor de zekerheid)

Mix de kokosrasp, kokosolie en maple siroop in de keukenmachine. Dit is de makkelijkste manier! Met de hand is ook mogelijk, door de kokosolie in een steelpan te smelten en daar de kokosrasp en siroop door heen te roeren. (ik heb de olie in 20 sec op 700watt in de magnetron gesmolten en heb het met de hand geroerd)
Blijf het goed doorroeren. Het moet een plakkerige massa worden.
Vorm er balletjes (of bounty vormpjes) van ter grootte van een walnoot. (hier heb ik dus alles in de minimuffinvormpjes gedaan en aangedrukt met een theelepeltje)
Zorg ervoor dat je alles goed aandrukt, zodat ze stevig worden. Er zullen stukjes aan je handen blijven plakken of eraf vallen, dat blijft, in de vriezer zullen ze pas echt goed stevig worden.
Leg ze op een bordje met bakpapier en zet ze voor 10-15 min in de vriezer. Iets langer wanneer je grotere versies hebt gemaakt.
Smelt ondertussen de chocolade au bain-marie (dus in een schaaltje boven een pannetje met kokend water). Doop de kokosballetjes in de chocolade en bedek deze goed. Leg de bounty’s terug op het bakpapier en laat de chocolade drogen in de vriezer. Na 20 min zijn ze goed eetbaar. Je kunt ze het beste nog wat harder laten worden wanneer je ze wilt bewaren, dus zet ze dan nog 10 min extra in de vriezer .
Restjes chocolade in het schaaltje kun je met een kopje (plantaardige) melk en wat vanille verdunnen om zo een fijne kop warme chocolade melk te hebben (is echt een aanrader om te doen, super lekker!!!) wanneer je aan het wachten bent op de home made bounty’s!

De bounty's kan je een paar weken wel bewaren, in de zomer zou ik ze alleen wel in de koelkast bewaren voor de zekerheid.

Ik heb ze zelf als moederdag kado verpakt, het was een groot succes, zeker aangezien het een lactose vrije tractatie is :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je berichtje en graag tot ziens!
My Frizzle